Group

Pilot: Smart supermarket, minimal waste

Waarom?

Veel van de dagelijkse consumptiegoederen die vanuit de supermarkt aan consumenten worden verkocht zijn verpakt in materiaal voor eenmalig gebruik. Het gaat zowel om food als non-food producten. Een blik op food producten laat zien dat het om enorme aantallen gaat: grofweg 65-75% van wat we eten komt via de supermarkten op ons bord.[1] Volgens de Ellen MacArthur Foundation is 20-50% van deze verpakkingen te vervangen door een herbruikbaar alternatief. Specifiek interessant voor discounter formules zijn de zogenaamde refill categorieën: refill-on-the-go en refill-at-home.

Doel:

Dit project heeft als doel om inzicht te verkrijgen in de potentie van refill oplossingen in discounter supermarkten. Daarbij is er aandacht voor het plastic reductie-potentieel per categorie, de haalbaarheid van een herbruikbaar alternatief hiervoor en de best passende innovaties die daarvoor binnen discounter supermarkten zijn in te zetten.

Onderzoeksopzet:

Dit project zal worden uitgevoerd gedurende het najaar van 2021 tot ongeveer februari 2022. De volgende activiteiten komen hierin aan bod:

  • Analyse van wereldwijde best-practices voor discounter supermarkten
  • Analyse van interne data van ALDI en LIDL in Nederland
  • Life-Cycle-Analyse voor impact-meting wegwerp vs. herbruikbaar
  • Scouting van schaalbare, innovatieve hergebruik concepten voor de meest kansrijke categoriëen
  • Rapportage en publicatie

Betrokken partners:

ALDI, LIDL en Universiteit Utrecht

Plan-of-Action-Smart-Supermarkets-Zero-Waste-MAY2021.pdf

 


[1] Bron: https://www.rabobank.nl/bedrijven/cijfers-en-trends/food/supermarkten/