Group

Albert Heijn gehakt van bakje naar zakje

Het gehakt van Albert Heijn zit voortaan in een zakje in plaats van een bakje. Dat scheelt meer dan 500.000 kilo plastic op jaarbasis – een besparing van 70%. Voor klanten heeft de nieuwe verpakking ook een voordeel in de keuken: de plastic afvalbak is minder snel vol. De overgang van bakje naar zakje start volgende week.

In 2025 wil Albert Heijn 20 miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal gebruiken. Bovendien moeten de verpakkingen van alle eigen merkproducten dan 100% recyclebaar zijn. Om die doelstelling te halen, wordt voor alle verpakkingen van eigen merkproducten gekeken of het beter kan, zonder concessies te doen aan de kwaliteit en houdbaarheid.

Hilton Foods
Er zijn al diverse vleesverpakkingen aangepast, zo worden er geen gekleurde plastic schaaltjes meer gebruikt omdat die minder goed recyclebaar zijn. Het nieuwe zakje waar het gehakt in is verpakt is ontwikkeld in samenwerking met de vaste vleesleverancier, Hilton Foods. Aan de alternatieve verpakking is zuurstof toegevoegd, waardoor deze ietwat bol staat.

Volgende stap
In de laatste drie jaar bespaarde Albert Heijn zeven miljoen kilo verpakkingsmateriaal door verscheidene aanpassingen. Onder andere door een dunnere schaal voor de maaltijd- en lunchsalade en zijn snoepgroentes van de emmer naar een dunner bakje met topfolie verkast. Volgende maand wordt de kaasafdeling onder handen genomen. De plasticreductie in dit schap zal goed zijn voor een vermindering van 200.000 kilo per jaar.

Lees hier meer over deze stap.