Group

VAN RECYCLE TOT RETHINK: WHAT’S NEXT VOOR VERPAKKINGEN IN EEN DUURZAME TOEKOMST?

Tijdens de derde sessie van Coca‑Cola OPEN* leidde tafelhost Eric Corton het gesprek over verpakkingen. Hoe komen we naar toepassingen voor een duurzamere toekomst? Tijdens de sessie werd daarvoor gekeken naar trends, consumentenvoorkeuren en naar inzichten die tot nu toe zijn opgedaan.

Volgens Agnieszka van Batavia - Packaging Sustainability & Regulatory Advisor bij The LCA Centre - is er helaas geen eenduidig antwoord te geven welk verpakkingsmateriaal het meest duurzaam is. In elke situatie kunnen een aantal factoren doorslaggevend zijn; denk aan productietechniek en transport.

Jouri Schoemaker is mede-oprichter van Pieter Pot. Hij is deze online verpakkingsvrije supermarkt begonnen vanuit het idee dat heel veel consumenten zich ergeren aan verpakkingen, maar dat de oplossing nog niet aantrekkelijk of leuk genoeg is.

Dille & Kamille merkt dat de consument inderdaad openstaat voor verandering als de oplossing voor een probleem aantrekkelijk is. Sinds anderhalf jaar verkoopt het merk shampoobars. Dat zijn een soort zeeptabletten die je over je haar wrijft als alternatief voor vloeibare shampoo.

Dieuwertje Nelissen focust zich vanuit haar positie als Program Manager bij Mission Reuse op het stimuleren van transitie van wegwerp naar hergebruik; van éénmalig gebruik naar meerdere keren gebruik. Als onderdeel van dat programma kijkt zij naar innovatie en beleid, maar ook naar consumentengedrag en communicatie daarover. Het goede nieuws is, volgens haar, dat consumenten heel goed te bewegen zijn richting hergebruik. Want het geeft ze een enorm goed gevoel. Er is daarmee dus heel veel mogelijk.

Kijk hier de sessie terug en lees wat Coca-Cola zelf doet aan de innovatie van haar verpakkingen.

 

* Jaarlijks organiseert Coca-Cola in Nederland OPEN gesprekken met klanten, experts, NGO’s en anderen over belangrijke thema’s. Zie hier meer informatie over alles sessie van dit jaar over diversiteit, gezondheid, klimaat en verpakkingen: https://www.cocacolanederland.nl/duurzaamheid/onze-ambities/this-is-forward/open2021