Skip to main content

< Terug naar het overzicht

Interview met AH over verpakkingsvrij

Het concept ‘AH Verpakkingsvrij’ kreeg bij de start in een Rotterdamse winkel veel publiciteit. Zes meter schapruimte is ingericht met dispensers waar klanten herbruikbare verpakkingen met verschillende producten kunnen vullen, en de bijbehorende etiketten kunnen uitprinten. Anita Scholte op Reimer, directeur duurzaamheid van Albert Heijn, vertelt er meer over.

“Dit is een nieuwe stap in het traject dat wij sinds 2017 hebben ingezet om minder verpakkingsmateriaal te gebruiken en voor elk verpakt product de beste verpakking te kiezen die volledig recyclebaar moet zijn. Dat kan een kunststofverpakking zijn, maar van bijvoorbeeld polystyreen of gekleurd PEThebben we al afscheid genomen”. 

De machines die AH Verpakkingsvrij gebruikt, stonden al langer in een winkel van de Tsjechische Ahold-dochter Albert, hierdoor konden we snel introduceren. Toch was het nog een hele uitdaging waar met verschillende disciplines hard aan is gewerkt, zoals formule, marketing, kwaliteit, klantencommunicatie – en natuurlijk de leveranciers.

Inmiddels is het concept ook geïntroduceerd bij een winkel in Amsterdam, en over een jaar moet het in 50 winkels te vinden zijn. Een belangrijk doel van het project is om ervan te leren, met name rond de vraag hoe de klant zich aanpast. “Tegen welke barrières lopen onze klanten op? Gaat het zelf meenemen van lege verpakkingen in hun ‘boodschappenroutine’ zitten, net zoals de fietstas en het boodschappenlijstje? Bij welke producten loopt het goed, bij welke minder goed?”

Om het voor elkaar te krijgen dat consumenten het systeem omarmen, is het belangrijk dat ze er veel mee in aanraking komen. “Ik zou dan ook graag zien dat andere partijen dit ook gaan doen”, stelt Scholte op Reimer.