Plastic Pact NL is begin 2024 beëindigd. Deze website zal eind 2024 offline worden gehaald.

< Terug naar het overzicht

Onderzoek Herbruikbare verpakkingen in de supermarkt

Om de omschakeling naar herbruikbare verpakkingen mogelijk te maken is het belangrijk inzicht te krijgen in de mogelijkheden om het aantal herbruikbare verpakkingen in supermarkten te verhogen. De verwachting is dat als consumenten positief zijn, de drempel voor supermarkten ook lager zal zijn om hergebruikopties aan te bieden.

Kantar heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor verschillende opties die supermarkten hebben om hergebruik te stimuleren. Deze opties zijn gebaseerd op de vier ‘reuse models’ van de Ellen MacArthur Foundation: refill on the go, refill at home, return from home and return on the go.

Het consumentenonderzoek laat veel potentie zien voor alle vier de hergebruikmodellen. Over het algemeen is te zien dat een groot deel van de Nederlanders het belangrijk vindt dat er aandacht wordt besteed aan het verminderen van wegwerpverpakkingen en dat zij open staan ​om deze te vervangen door herbruikbare varianten. Ook supermarkten zijn in principe positief over de introductie van herbruikbare verpakkingen. Ze zijn zowel intrinsiek gemotiveerd als extrinsiek (ze voelen ook externe druk vanuit het maatschappelijke sentiment).

Bekijk de verdere resultaten van het onderzoek in het onderzoeksverslag.